Buitenrenovatie 348 appartementen KwaZeGadreef

Buitenrenovatie 348 appartementen KwaZeGadreef

PlaatsUtrecht
OpdrachtgeverBo-Ex
Periode2014
Ze zien er weer als nieuw uit, de drie flats met in totaal 348 appartementen aan de Kwango-, Zebra- en Gambiadreef (KwaZeGa) in Overvecht. Bij zo'n project komt veel kijken en het heeft een grote impact op de bewoners.

Bekijk hier de film van dit project

De 348 appartementen aan de Utrechtse Kwangodreef, Zebradreef en Gambiadreef dateren uit de zestiger jaren. De uitstraling is dus niet meer van deze tijd. Om die reden is drie jaar geleden de binnenkant van de appartementengebouwen onder handen genomen. Nu is de buitenzijde aan de beurt. Per eind 2014 is de ‘KwaZeGadreef’ weer helemaal van nu. De vernieuwing was een van de grootste projecten van Bo-Ex.

Van label D/E naar B

De Kwangodreef bestaat uit twee gebouwen met twee portieken. De Zebradreef en Gambiadreef bestaan beide uit één gebouw met vier portieken. De appartementengebouwen worden gelijktijdig aangepakt onder de projectnaam ‘KwaZeGadreef’. Woningcorporatie en opdrachtgever Bo-Ex wil dat de gebouwen een flinke sprong maken op de energieprestatieladder. De uitdaging is ‘van label D/E naar B’. Om dit voor elkaar te krijgen wordt de dakbedekking overlaagd. De gevels worden voorzien van dubbel glas. De liften worden energiezuinig gemaakt en de kopgevels en plafonds van de kelders worden extra geïsoleerd. 

Dak en kozijnen
Op het dak blijft de oude laag bitumen liggen. Plegt Vos overdekt deze met een nieuwe laag en dekt deze af met gerecycled grind. Zo wordt bespaard op uren en materiaal. De kunststof kozijnen worden waar mogelijk hergebruikt. Ze worden voorzien van HR++-glas en aan de zonzijde van zonwerend glas. “Zonwerend glas maakt zonwering en koelinstallaties overbodig, ” vertelt Marcel Dolfin, projectleider Plegt Vos.  “Ook bij de houten kozijnen kijken we eerst of het hout nog goed is. Alleen als het aan vervanging toe is, wordt het vervangen.” 

Sturing
Als het over bouwen en mensen gaat, liggen Boex en Plegt Vos uitstekend op één lijn. “Plegt Vos wil met haar werken mensen verder helpen”, vertelt Marcel Dolfin. “We willen oplossingen bieden die het woon-, werk en leefplezier van onze klanten duurzaam versterken. Met deze zelfde ‘groene’ gedachte staat Bo-Ex in het werk. Dat merk je aan alles. Bo-Ex geeft sturing vanuit visie, waardoor zij snel en resoluut beslissingen neemt. Bij twijfel over twee materialen, zal de keuze bijvoorbeeld altijd vallen op het meest duurzame materiaal.”

Kopgevel en vooraanzicht
De betonnen platen op de kopgevels worden verwijderd en vermalen tot puingranulaat. Zo kan het worden hergebruikt in de weg- en waterbouw. Isolatiemateriaal en zwart metselwerk maken de kopgevels weer klaar voor de toekomst. Aan de voorgevel gebeurt er veel. De portieken komen twee meter naar voren, worden twee-aan-twee gekoppeld en krijgen hetzelfde zwarte metselwerk. In combinatie met de antracietgrijze grindtegels ontstaat een strak en eigentijds geheel. 

Achteraanzicht
Aan de achterzijde worden nieuwe entrees gemaakt, waardoor de bewoners in de toekomst vanaf twee kanten het gebouw in kunnen. De betonnen balkonvloeren worden opgefrist en de balkonhekken en metalen kozijnen worden donkergrijs gesaust. Al deze werkzaamheden vinden plaats terwijl de woningen bewoond zijn. “Het vraagt behoorlijk wat organisatietalent om de woningen onder deze omstandigheden veilig bereikbaar te houden”, vertelt Dolfin. “We hebben bijvoorbeeld complete noodentrees gemaakt. Soms moeten de bewoners via een doorloopcontainer in een ander portiek naar hun woning en soms moeten ze gebruikmaken van de lift in een ander portiek. Maar ze moeten ook bezoek kunnen ontvangen, dus de bel moet vindbaar blijven en de intercom moet functioneren. Dit lukt alleen als de bewoners goed zijn geïnformeerd.”

Informeren
Om deze informatievoorziening goed te regelen, heeft Bo-Ex een externe partij ingeschakeld. Hakvoort Communicatie speelt niet alleen de informatie van Bo-Ex door aan de bewoners, maar ook die van Plegt Vos. Dolfin: “Zo komt de informatie steeds van één en hetzelfde adres en kan geen verwarring ontstaan.” Hakvoort organiseert bewonersavonden, stuurt brieven en informatiefoldertjes en plakt affiches in de trappenhuizen. Maar ook op de werkvloer kunnen de bewoners informatie nog krijgen. “Onze uitvoerder – Jos Pel – is nog een bekend gezicht uit de periode dat de binnenzijde werd gerenoveerd. Deze is de hele dag op de bouw aanwezig en kan alle vragen beantwoorden.”

Sociaal contact
Dolfin is meer dan tevreden over de gang van zaken. “Het is mooi om te zien hoe onze mensen helemaal worden opgenomen in de samenleving. Laatst was er brand op een tweede etage. Toen hebben onze mensen de kinderen opgevangen. Het is ook gebeurd dat een jongen door een oudere broer werd overmand, waarop wij de politie hebben gewaarschuwd. We leren de mensen ook beter kennen in de kluscontainer. Hier kunnen zij gratis boormachines, hamers en schroevendraaiers lenen voor het ophangen van gordijnen en andere zaken. Als het nodig is helpen we zelfs een handje. Zo draagt de renovatieslag ook een steentje bij aan het sociale contact.”

Tags

Bestaande bouw Renovatie Projecten Efficiënte werkprocessen LEAN Onderhoud Visie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Vind je het interessant om op de hoogte gehouden te worden van de laatste ontwikkelingen bij Plegt-Vos die betrekking hebben op jouw interessegebieden? Vul dan hieronder jouw naam en e-mailadres in en wij zorgen voor de rest!