De lucht eruit!

De lucht eruit!

Inzicht krijgen in afvalstromen, dat is het beoogde doel dat Plegt-Vos de afgelopen maanden voor ogen had. En met succes! De afval-pilot is ver gevorderd. Hieronder staan een aantal waardevolle inzichten die de pilot in Losser heeft opgeleverd.

Plegt-Vos heeft met deze pilot gekeken naar wat er op de bouwplaatsen als afval bestempelt wordt en wat weg wordt gegooid. De meest opvallende constateringen gaan over harde kunststoffen, gasbeton, pallets, isolatiemateriaal, hulphout en luchttransport. 

(Lucht)transport
Bij transport over de weg transporteren we onbedoeld veel lucht. Lucht als tussenruimte bij materialen als karton, folie en isolatiemateriaal. Je komt deze materialen veelvuldig tegen op de bouwplaats, ze wegen relatief weinig maar hebben veel volume.

Handmatig indrukken van een volle container om er zo meer afval in te krijgen helpt naar verhouding maar weinig. Op dit moment rijdt Plegt-Vos ca. zeven keer per project, met een 10m3 container gevuld met vooral lucht. Dit kan toch minder?

Een oplossing om meer in een container te krijgen is het comprimeren met bijvoorbeeld een balenpers. Het perst alle lucht uit het afval, waardoor Plegt-Vos in ieder geval minder dan zeven keer per project hoeft te rijden. Een pers is alleen niet goedkoop, dus loont het de moeite? Op dit moment kunnen we alleen zeggen dat er mogelijkheden zijn. De vraag is nog: ‘Wat is de gunstigste werkwijze’.

Verwerkingsefficiëntie
Op de bouwplaats lopen verschillende vakkundige specialisten. De één is een snelle vakman en krijgt bijvoorbeeld betaald per opgeleverde meter, en de ander is wat secuurder met zijn materiaal en krijgt per uur betaald. Het grootste verschil op het gebied van afval tussen deze twee is: De snelle vakman creëert meer afval dan vakman die zijn materiaal efficiënt verwerkt. De consequentie is wel dat de efficiënte vakman langer bezig is. Waar zet jij op in? 

Kan je een snelle vakman de taak geven om efficiënter met het materiaal om te gaan? Denk hierbij aan: Afgezaagde materialen hergebruiken, zoveel mogelijk bruikbare stukken uit een plaat of plank halen. Daar zit een snelle vakman toch niet op te wachten? Vooropgesteld heeft Plegt-Vos als doel om in 2020 geen afval meer af te voeren van de bouwplaatsen, maar uitsluitend recyclebare grondstoffen. 

(Wegwerp)pallets

Iedereen op de bouw heeft ermee van doen: pallets. Pallets zijn er in veel soorten en maten, maar in hoofdzaak hanteert Plegt-Vos de wegwerpvariant en de statiegeldpallet. Wegwerpen van goed materiaal is milieubelastend en kost geld. De statiegeldpallets leveren met name bij kleine bouwprojecten dilemma’s op, omdat het statiegeld niet altijd opweegt tegen de ophaalkosten.

Kortom: Wat is nou een slimme keuze? Het ideaal is een gesloten circuit van statiegeldpallets via maximaal twee partijen. Maar met alle partners en leveranciers op de bouwplaats is dat complex om te organiseren.

Upcycling pallets
Ondertussen blijft Plegt-Vos helaas nog wel even pallets afvoeren op de bouwplaats. In het kader van upcyclen mogen mensen die pallethout nuttig kunnen inzetten zich altijd melden om het op te halen. Een paar interessante partijen kunnen zijn: houtdorp, scouting, (particuliere) meubelmakers of haardeigenaren. 

Naast de nieuwbouwprojecten wordt Plegt-Vos ook betrokken als specialist bij circulaire transformatie- en herbestemmingsprojecten. 

Upcyclen doet Plegt-Vos zonder commercieel belang, maar met oog voor de leefomgeving. Alles wat Plegt-Vos doet draagt bij aan het vormgeven van woon-, werk- en leefplezier. Wil jij daar ook aan bijdragen? Neem gerust contact op.

 

Tags

Nieuwbouw Bestaande bouw Renovatie Efficiënte werkprocessen Milieu Visie MVO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Vind je het interessant om op de hoogte gehouden te worden van de laatste ontwikkelingen bij Plegt-Vos die betrekking hebben op jouw interessegebieden? Vul dan hieronder jouw naam en e-mailadres in en wij zorgen voor de rest!