Verduurzamen: zó belangrijk is de bewoner

13 juli 2019
Header afbeelding

Duurzaam, duurzaam, duurzaam en het liefst ook nog eens circulair! Dat is hét onderwerp van nu en de toekomst. Met z’n allen energie besparen, duurzaam opwekken en hergebruiken van materialen. Trias energetica, trias ecologica… noem de termen maar op. En wie heeft er het meest mee te maken? Juist, de bewoner! En die wil gewoon lekker wonen.

4 minuten leestijd.

Als we ons verplaatsen in bewoners komen we erachter dat ze lang niet altijd zitten te wachten op ‘gerommel aan het huis’.  Maar als we dan toch aan de slag gaan, weten wij wat voor hen belangrijk is. Steevast komen drie onderwerpen terug: duidelijkheid rondom ingrepen en resultaten, planning en overlast. Dit zijn de onderwerpen waar verwachtingsmanagement om de hoek komt kijken. En dat doen wij er niet zomaar even bij.

Verwachtingsmanagement als core business

Verwachtingsmanagement is zo’n lekker managementwoord, maar als we dieper en kritischer kijken is dit wél waar het om gaat tijdens een renovatie. Duurzaam renoveren van woningen doen we veelal met bewoners in huis. En als we woonplezier zó belangrijk vinden, is dit toch wel waar we moeten presteren!

Communiceren kun je leren, volgens menig managementboek. Voor ons begint het vooral met luisteren. Niet voor niets hebben wij daarom speciale huurdersconsulenten bij Plegt-Vos die weten dat alles begint bij de bewoner. Anouk Pfeiffer, huurdersconsulent bij Plegt-Vos vertelt: “Door ruimte te maken voor individueel contact met bewoners kunnen we een persoonlijke aanpak presenteren die past bij elke situatie. Al in de voorbereiding van een renovatie kom ik tijdens een huisbezoek, vaak samen met de uitvoerder, bij elke bewoner over de vloer om te luisteren naar wat er speelt. In onze plannen houden wij rekening met de dingen die we gehoord hebben. Zo kunnen we oplossingen op maat maken die passen bij de verwachtingen van bewoners. Naast persoonlijk contact organiseren wij ook informatiebijeenkomsten, waarin we duidelijkheid geven over (duurzame) ingrepen en de resultaten daarvan. Doordat wij vroegtijdig de situaties in kaart hebben gebracht, zijn ingrepen voor bewoners vaak logisch omdat ze perfect zijn afgestemd op behoeftes.”

Maatregelen die passen bij bewoners

We luisteren naar bewoners en kijken verder dan een technisch correcte ingreep. En dat levert mooie resultaten op. Jan Tuin van Acantus vertelt over de renovatie van 16 woningen in Winschoten het volgende: “Uit onderzoek van Plegt-Vos blijkt dat bewoners frisse lucht op hun slaapkamer heel prettig vinden. In het verduurzamingsproject in Winschoten hebben we daarom op de eerste verdieping van alle woningen ventilatieroosters geplaatst. Dat is écht uniek in NOM ready-projecten. Je zou namelijk denken dat je bij een goede isolatie zoveel mogelijk gaten wil dichten. Maar als natuurlijke ventilatie voor meer wooncomfort zorgt voor bewoners, dan regelen wij dat.”

Iets meer dan een jaar geleden is in opdracht van Portaal de woning van Wilma en Dick in Maarssen duurzaam gerenoveerd. Wilma: “De woningcorporatie kwam bij ons langs met het renovatieplan. In het eerste plan stond dat er een grote ketel op zolder zou komen en de deuren zouden niet meer lekker de hele dag open mogen. Dat kon gelukkig ook anders. Het was erg fijn om inspraak te hebben in wat er ging gebeuren met ons huis. Uiteindelijk hebben we samen met de buren een alternatief gekozen, en daar zijn we heel erg blij mee.”

Echt persoonlijk

Vooraf de juiste keuzes maken op basis van de individuele situaties, dat is het uitgangspunt. In de uitvoering komt de persoonlijke aanpak natuurlijk ook terug. Anouk: “Voor we beginnen krijgen bewoners een eigen dagkalender. In deze kalender kunnen zij precies zien wat er per dag gaat gebeuren, waar wij aan het werk zijn, welke overlast beperkende maatregelen we nemen en met hoeveel mensen wij in de woning werken die dag.” Naast onze persoonlijke huurdersbegeleiding, zijn onze uitvoerders ook ervaren in het werken bij bewoners in huis. Anouk: “Tijdens de uitvoering heb ik dagelijks afstemming met de uitvoerder van het project. Zo kan de uitvoerder rekening houden met wijzigingen in situaties en kunnen we snel schakelen.

In Maarssen ervaarde Wilma hoe persoonlijk onze aanpak echt is. Haar verjaardag viel namelijk midden in de renovatie, toen alle steigers nog in haar achtertuin stonden. Wilma: “Ik zat die dag met een paar vriendinnen soesjes te eten achter het huis en Willem, uitvoerder van Plegt-Vos, ving hier iets van op. Toen hebben ze ‘s middags om twee uur alle steigers gedemonteerd, in plaats van de week erop. Daardoor kon ik ‘s avonds mijn verjaardag buiten vieren, het was namelijk supermooi weer.”

Woonplezier en Plegt-Vos

Op onze manier geven we invulling aan de duurzame agenda van vandaag en morgen. Niet door ons te laten leiden door techniek, maar door de bewoners!